De wettelijke eisen en regels voor vrachtwagenchauffeurs

Transportbedrijven in Nederland maken momenteel een enorme groei door. Met het groeiend aantal internationale ondernemingen, hebben er nog nooit zoveel vrachtwagens op de Nederlandse wegen gereden als nu. Met deze toename in het aantal vrachtwagens, is natuurlijk ook de vraag naar vrachtwagenchauffeurs toegenomen. Niet alleen bij grote transportbedrijven, maar ook steeds meer kleinere ondernemingen kiezen voor hun eigen vrachtwagen en bijbehorende chauffeur. Met een grote vrachtwagen, zoals bijvoorbeeld de MAN TGX, kun je namelijk veel meer lading vervoeren in minder tijd. Dit scheelt bedrijven niet alleen veel geld, maar voor kostbare tijd. Toch zijn er wel enkele wettelijke regels waar ook kleinere bedrijven zich aan zullen moeten houden. In dit artikel lees je alles over de wettelijke eisen voor vrachtwagenchauffeurs én hun werkgevers.

Een digitale tachograaf

Als eerste is daar de digitale tachograaf, dit elektronische kastje mag in geen enkele vrachtwagen ontbreken. De tachograaf werkt als volgt: iedere chauffeur heeft een eigen pasje, en steekt deze bij het begin van zijn werkdag in de tachograaf. Op deze manier kan de tachograaf precies bijhouden wie er rijdt. Vervolgens hoort de chauffeur aan te geven wanneer hij/zij pauze maakt én wanneer de werkdag ten einde is. De tachograaf maakt van deze informatie vervolgens analyses, die kunnen worden uitgelezen door de werkgevers en eventueel door de politie. De tachograaf in een vrachtwagen registreert onder andere de reistijd, de rusttijd, de snelheid van de vrachtwagen én de dagelijks afgelegde afstand.

Verbod op een mobiel apparaat

Natuurlijk gelden voor vrachtwagenchauffeurs vrijwel dezelfde regels als voor autobestuurders. Zo is, ook in de vrachtwagen, het vasthouden van een mobiele telefoon niet toegestaan. Ook het vasthouden van andere elektronische apparaten, zoals bijvoorbeeld een navigatiesysteem of een tablet is verboden. Als een chauffeur deze regels niet naleeft, kan hij/zij hier een fikse bekeuring voor krijgen. Uiteraard gelden deze regels alleen tijdens het rijden.

De rijtijden en rusttijden

Om het transport zo veilig mogelijk te laten verlopen zijn de maximale rijtijden van een vrachtwagenchauffeur wettelijk vastgesteld. Hierdoor moeten problemen zoals oververmoeidheid achter het stuur worden voorkomen. Op één werkdag mag een vrachtwagenchauffeur maximaal 10 uur rijden. Daarnaast is er wettelijk vastgesteld dat iedere vrachtwagenchauffeur maximaal 4.5 uur ononderbroken mag rijden. Daarna moet de chauffeur een pauze nemen van 45 minuten. Uiteraard gelden deze regels niet voor vrachtwagens die dubbelbemand zijn. Voor dit soort vrachtwagens kan er namelijk simpelweg van bestuurder worden gewisseld. Het is zeer belangrijk om deze regels goed na te volgen, zodat de veiligheid van zowel de chauffeur als de andere weggebruikers kan worden gegarandeerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *